EL COVID-19 I ELS ESPORTS



Quan parlem dels esports alternatius, ens referim a: 

"Denominem esports alternatius a les activitats físiques i esportives que sorgixen com a alternatiu als esports tradicionals, els esports populars i els esports ja instaurats en la societat. És aquell que no es troba subjecte als cercles tradicionals de fabricació per al camp de les activitats físiques esportives o recreatives, o, en el cas que si ho estiguera, reba un ús diferent del que tenia quan es va dissenyar. El terme "Esport Alternatiu" rep el dit sobrenom per a ser diferenciat de l'esport tradicional i convencional, adquirint un toc d'avantguardisme i modernitat i depenent de l'àmbit des del que es definisca, pot comprendre una àmplia gamma d'activitats."

Este tipus d'esports, en general no se solen treballar en l'aula. des de la meua experiència en les practiques si que he treballat un dels denominats colpball, que es juga prou en els centres educatius de la comunitat valenciana, almenys el que he pogut comentar jo amb altres companys que també els han treballat. Si voldríem aplicar els esports alternatius en una aula de primària, hem d'atendre al Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual estableix el currículum i desenvolupa "ordenació general de "educació primària en la Comunitat Valenciana, i ho situem dins del 5é bloc que es denomina jocs i activitats. Sobre els cursos on apareixen este contingut, comencen a aparéixer en 3é de primària però és a partir del 4t quan prenen mes pes i realment podem treballar-los amb profunditat. 

Parlant sobre la pràctica que hem realitzat en classe, vam poder veure dos esports considerats alternatius: Colpbol i el Datchball. La classe tractava sobre aquests dos esports però amb xicotetes modificacions a causa del COVID. Una de les adaptacions que va patir el datchball va ser no saludar-se com és norma general al começament d´una partida. Respecte al funcionaminto d'este no canvia molt ja que el camp ja impedix que els alumnes s'acumulen i esten en contacte permanent. La major de les modificacions la va patir el colpball, esta es tractava a dividir el camp, en franges on unicamente poden esta en ella 5 jugadortes 3 d'un i 2 de l'altre. El joc canvia prou, però no per a mal, m'ha paregut interessant per que no sols impedix que els alumnes no s'ajunten molts al mateix temps i que açò permet que mantinguen la distància dins del que caeb, si no que permet que els alumnes que tracten de "desaparéixer" mentres juguen, es vegen mes involucrats i no sols perquè els dos o 3 mes forts i que sempre esta de dalt a baix de la pista i no passen el baló als altres, fomenta la participació. 

A part d'estes modificacions podem proposar les ja típiques normes d'higiene enfront del covid com llavar-se les mans reiteradament, portar màscara i canviar-la cada X temps i sempre que es puga, minimitzar el contacte i mantindre la distància de seguretat.

Com a proposta per a un altre esport alternatiu m'agradaria proposar l'ULTIMATE, u esport de no-contacte, molt apropiat per a estos temps de distància socials en el qual l'objectiu principal és anotar punts per mitjà de la recepció d'un passe dins d'una àrea delimitada d'anotació i hi ha un contacte amb el frisbee en qualsevol part del cos. El frisbee o disc només es pot moure per mitjà de passes o llançaments, és a dir, no pots córrer amb el frisbee en la mà. El començament del partit sorgix d'un llançament cap al camp on se situa l'equip contrari. el temps màxim per a retindre el disc són 10 segons. després d'anotar un gol, es torna a iniciar la partida amb l'equip que acaba d'anotar llançant el frisbee el mes lluny possible. En cas que es retinga mes de 10 segons el disc, es xiula falta i es canvia de possessió del disc a l'altre equip, que comença a jugar des d'on s'ha sancionat.


El material utilitzat per a la sessió és: 
  • Frisbee o disc. 

  • Cons per a delimitar.







Comentarios

  1. Hola Pablo, molt bona explicació dels esports alternatius. He de dir-te que m'ha servit molt, perquè fins ara no sabia on tenia que informar-me per poder aplicar aquests esports a les classes de EF.
    Per una altra banda, molt bona puntualització sobre les mesures enfront de la COVID-19, encara que ja les sabem, mai està de més explicar quina classe de mesures podem dur a terme per a evitar contagis a les nostres classes.
    Per una altra banda, quant al esport que has presentat, em pareix molt interessant i no l'havia sentit ni vist mai, per tant, gràcies per descobrir-me un altre esport i per il·lustrar-lo en un vídeo.
    La meua nota en aquesta entrada és de 10.

    ResponderEliminar
  2. Buenas Pablo, como ya te ha dicho mi compañero, a mi también me parece una muy buena entrada. La explicación está bien estructurada y me parece muy interesante que hayas hablado de las medidas por el COVID-19. Además, no conocía el Ultimate y al ver el vídeo me ha gustado muchísimo.
    Mi puntuación de esta entrada es un 9,5.

    ResponderEliminar
  3. Buenos días Pablo, considero que esta entrada está muy completa ya que te has preocupado en citar el decreto para que entendiésemos perfectamente en qué curso deberían de estar dirigidos los juegos alternativos. Por otro lado como han dicho mis compañeros, la explicación de un deporte el cual no tiene contacto nos puede ser muy útil para llevarlo a cabo en un futuro si la situación no mejora. La nota para esta entrada sería de un 10.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

PRÀCTICA AL TRINQUET DE LA UPV

EL MEU ESPORTS ALTERNATIU